Tuesday, July 28, 2009
Hollingen-Kua
Rolf and Aida onboard for a fishingtrip. We managed to catch around 20 small cods. Sea was boiling with fish.
Sunday, July 26, 2009
Finnøya-Hollingen
We spent the day on a long trip walking on the island and then some time swimming in the nice bathingfacilities called "Håp i havet". We ate at the restaurant before we returned. There was a big and lasting rainshower on our trip back to Hollingen.
Saturday, July 25, 2009
Saturday, July 18, 2009
Thursday, July 16, 2009
Wednesday, July 15, 2009
Hollingen-Julsundet-Hollingen
Planned a short trip to Molde but a black wall of skies and several lighteningstrokes further in the fjord made me turn the boat when I came to Julsundet.
Tuesday, July 14, 2009
Kristiansund-Bud-Hollingen
Over Hustadvika again. Thick fog in the morning led to a late start. Fortunatly there was no trace of fog when I came offshore. Rolling sea but a nice leg. Moored in Bud around 2000 houres and dined there. Carried on after a nice meal and moored to the quai at Hollingen.
Monday, July 13, 2009
Eidestranda-Kristiansund
Raced some thunder cloads on this leg from Eidestranda, and we won. Barely. Magnus and Lena was allowed ashore in Kristiansund and was visiting my mother and father there. I spent the night on the boat.
Sunday, July 12, 2009
Hestvika-Eidestranda
Fint vær. Tuslet ut Trondheimsfjorden for jerngenuaen. Utrygt for torden. Vi besøker Eidestranda igjen.
Saturday, July 11, 2009
Trondheim-Hestvika
For motor. Overskyet med litt regn/yr. Ankom Børøysund hvor vi spiste middag på nyåpnede restaurant "Frati".
Sunday, July 5, 2009
Lensvik-Trondheim

Prøvde å dra ut fra Lensvik i totiden. Blåste for mye og for krapp sjø. Besluttet å vente noen timer. Lagde middag og kastet deretter loss. Blåste fremdeles friskt og endel bølger aktenom. Vi surfet inn leia med 8 knop.

Etiketter:
contessa,
contessa 32,
omar sejnæs
Saturday, July 4, 2009
Hestvika-Lensvik


Friday, July 3, 2009
Eidestranda-Hestvika
Seilas gjennom Trondheimsleia. Litt langdrygt.
Blåste opp mot ettermiddagen og prøvde å gå inn til Sandstad, men turte ikke da det så veldig grunnt og trangt ut. Vi motret istedet til Hestvika og la til kai ved nyåpnede restaurant Credo sin brygge. Enda mer vind mot kvelden.

Thursday, July 2, 2009
Lurvika-Eidestranda

Kom i prat med Espen og Anne som skulle på jordomseiling med S/Y Alaska. Ble også kjent med Petter og kjæresten som skulle på Nordenfjeldske, med båten Perhaps fra Trondheim.

Wednesday, July 1, 2009
Kristiansund-Lurvika
Lena og Magnus mønstret på i Kristiansund. Fikk kastet loss etter litt shopping. Gikk ut Omsundet. Skipperen var litt nervøs for noen strømførende kabler som hang over sundet, og for tåken som seg inn fra havet. Det ble et race over Talgsjøen.
Havskodda kom veltende inn både fra syd og fra vest. Tror jeg skal anskaffe en radarreflektor etterhvert. Vi kom oss i le bak Tustna og fortsatte inn fjorden mot Halsa og Aure. Ankom Lurvika rundt middagstid. Der var det ingen servering, så byssegutten måtte diske opp.

Bud-Hustadvika-Kristiansund
Fin tur over Hustadvika. Lå bak S/Y Alaska, som jeg traff i Bud kvelden før.
Gikk Stopleleia. Ankom Kristiansund rundt klokken 14:00. Sergei stod klar på kaia og vi fortøyde i gjestehavna nedenfor kafe Onkel.

Etiketter:
contessa,
contessa 32,
omar sejnæs
Tuesday, June 30, 2009
Hollingen-Bud
Gikk alene til Bud på kvelden. Tenkte meg over Hustadvika siden været var så fint. Gikk noen nautiske mil utover i den flotte solnedgangen. Da jeg snudde meg for å se kystlinjen, så jeg at den var befengt med mørke skyer fra sunnmøre og langt nordover på nordmøre. Jeg bråvendte og kom meg til kai på Bud. Tordenværet kom da også feiende over oss rundt midnatt, med mange lyn og floinger. Glad jeg snudde.

Molde-Aukra
For motor til Aukra Mekaniske. Løftet båten for å bore hull i akslingen til en splint.Ikke enkelt å bore gjennom en syrefast aksling. Klarte det etter et par timers jobbing. Tok deretter båten til Hollingen for forberedelser til ferietur.
Sunday, June 28, 2009
Dagstur til Strande
Lena, Magnus, Roar og Anne Lise var passasjerer. Seilte litt på Moldefjorden. Hadde fin bør innover og bestemte å gå til Strande der vi visste at et vennepar grillet. Ankret opp og ble hentet i jolla til Marte og Frode. Der ble det fyr på grillen og vi koste oss med mat og et par pils i strandkanten. Magnus og Håkon fikk plasket litt også.
Tuesday, June 16, 2009
Ålesund-Molde


Takk til Sergei, som trofast stilte opp. Båten holdt også mål, tiltross for mange utbedringer og kvalitetssikringer som må iverksettes fremover.
Sunday, June 14, 2009
Saturday, June 13, 2009
Florø-Stadt

Ringte opp redningsskøyten da vi passerte Måløy, for å bli oppdatert på værmeldingene. Det skulle bli lite vind og maks en halv meter bølger over Stadt denne kvelden og utover natten. Et perfekt vindu for kryssing av havstykket. Gikk ut Sildegapet med 4 knop med den feilvridde propellen. Mannskap tok seg en velfortjent strekk. Progresjon så bra ut og kapteinen styrte skuta nærme land for å gjøre overfarten kortest mulig. Ved midnatt, etter en fantastisk fin solnedgang, økte vinden på. Rett i fleisen igjen. Bølgene lot heller ikke vente på seg. Da var vi kommet omtrent midt på Stadtlandet.
GPS tracket.

Satte kursen utover, just in case, for å unngå fallene ved land og for å unngå å bli presset alt for mye opp til kysten. Lurt trekk, for det økte stødig på og sjøen ble urolig, med det som kalles refraksjonsbølger. Har noe med at havbunnen hever seg mot land og bølger kommer tilbake og lager rock'n roll. Dårlig progresjon. Vi gjorde 1 og 2 knuter, men det verste var kanskje at matrosen fikk ødelagt skjønnhetssøvnen sin. Fikk en føling med hvorfor dette er et beryktet havstykke og hvorfor så mange ønsker tunnel her. Stilig om morgenen da vi møtte sørgående hurtigrute (en av de gamle) i stampesjøen. Der ombord var det nok noen turister som fikk valuta for sin investering i "verdens vakreste sjøreise".
Friday, June 12, 2009
Eivindsvik-Florø
Kom oss over Sognefjorden på vår ferd nordover. Lang transport-etappe opp til Florø. Vakker natur, men det kunne godt vært litt varmere. I Florø fikk vi byttet ene gassbeholderen som var blitt tom. Fikk også strekt litt på bena og mat i skrotten før den neste etappen.
Thursday, June 11, 2009
Bergen-Eivindsvik

Fantastisk fin tur, selv om det gikk sakte med bakk propell. Gjennom trange sund, med variert landskap som gled forbi. Vi styrte på skift og gikk uten stopp. Fikk oss da litt søvn innimellom også.
Blåste godt over Mongstad. Her var det mange store båter som skulle losse og laste ved anlegget, så det gjaldt å "time" riktig. Storbåtene hadde bra fart inn og ut av fjorden, mens vi stampet oss på tvers over.
Lengre nord skulle det vise seg at vi fikk problemer med å krysse Sognefjorden, med sjø og vind rett imot. Kapteinen var sliten og bestemte å søke havn, istedet for å kave med seil eller motor. Valget falt på Eivindsvik. En severdig plass, der rederen var så heldig å treffe en motorkyndig, som også hadde greie på det elektriske. Det passet bra, siden vi ikke fikk lading og batteriene var nesten tomme. Med et multimeter fant han fort feilen, eller feilene, ved det elektriske. Stor takk! Litt flaks må det være lov å ha.
Wednesday, June 10, 2009
Tuesday, June 9, 2009
Monday, June 8, 2009
Sunday, June 7, 2009
Saturday, June 6, 2009
Kristiansand-Mandal

Thursday, May 28, 2009
Wednesday, May 27, 2009
Tuesday, May 26, 2009
Sunday, May 24, 2009
Saturday, May 23, 2009
Horten-Hvasser

Vi gikk med fulle seil inn i havnen i Hvasser. Det var hårete, men Sergei hadde stålkontroll. Mange båter der inne og vi kunne ikke finne noen ledige plasser å legge til. Seilte ut igjen og kastet ankeret i en liten bukt. En båt der fra før. Den natta hadde jeg litt angst for om vi skulle begynne å dregge. Har nok litt for kort ankerkjetting og litt for liten erfaring til at jeg er helt komfortabel med å ankre.
Subscribe to:
Posts (Atom)